جایگاه تبلیغات

اهمیت بازی فکری برای کودکان

  • ۱۴۰۱-۱۲-۰۹
  • ۳ بازدید
اهمیت بازی فکری برای کودکان

امروزه کودکان به بازی‌های فکری علاقه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، از این رو والدین سعی دارند برای کودکان خود بازی‌هایی را فراهم کنند تا علاوه بر گذراندن اوقات فراغتشان کمکی به افزایش و هوش فرزندانشان نیز کرده باشند.

امروزه کودکان به بازی‌های فکری علاقه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، از این رو والدین سعی دارند برای کودکان خود بازی‌هایی را فراهم کنند تا علاوه بر گذراندن اوقات فراغتشان کمکی به افزایش و هوش فرزندانشان نیز کرده باشند. به طور کلی اهمیت بازی‌های فکری برای کودکان بسیار است و باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش قدرت یادگیری در آن‌ها می‌شود. برای خرید بازی فکری ایرانی و خارجی می‌توانید به آرتی کالا مراجعه کنید و بازی فکری مورد نظر خود را با تضمین اصالت و کیفیت سفارش دهید. آرتی کالا برای متقاضیان این امکان را فراهم کرده است تا در هر کجا از کشور که مستقر هستند بتوانند محصولات مد نظر خود را تهیه کنند و هزینه ‌آن را درب منزل پرداخت نمایند.

فواید و اهمیت بازی فکری برای کودکان

والدین باید با توجه به سن کودکشان، بازی فکری مناسب سن کودک خود را تهیه کنند تا کودک در زمان بازی دچار مشکل نشود.انجام بازی فکری برای کودکان فواید و اهمیت بسیاری دارد که در ادامه به صورت خلاصه به چندی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تقویت فرایند تفکر و رشد شناختی

بازی‌ها فرایند تفکر را تقویت می‌کنند. در بازی شما برای یافتن پاسخ موردنظر باید تمام مهارت‌های ذهنی خود را به کار گیرید تا به بهترین نتیجه دست یابید. همچنین در این مسیر از منطق و استدلال نیز استفاده می‌کنید که این موضوع موجب تقویت رشد شناختی کودک شما می‌شود.

  • تمرینی کارآمد برای ذهن

با استفاده از بازی‌های فکری ذهن کودک شروع به تمرین و یادگیری می‌کند، اینگونه در سنین بالاتر برای انجام فعالیت‌های مدرسه و فعالیت‌های بدنی توانایی تطبیق آمادگی بیشتری خواهد داشت. حل معماها، سودوکو، جدول کلمات متقاطع، بازی یک نفره یا حل مکعب روبیک تمرینی کارآمد برای داشتن ذهن برتر است.

  • بهبود تمرکز

انجام یک بازی فکری یا پازل هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده، کودکان را تشویق می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری روی یک موضوع متمرکز بمانند.

  • تحریک خلاقیت

برای اینکه کودک بتواند با استفاده از چارچوب‌هایی جدید پاسخ‌های مناسب را بیابد به خلاقیت نیاز دارد و این همان چیزی است که در بازی کردن تقویت می‌شود. بازی‌های فکری می‌تواند به صورت قابل توجهی به رشد خلاقیت کودکان کمک کند.

  • بهبود حافظه

علاوه بر مواردی که گفته شد از بازی‌ها برای بهبود و شکل گیری حافظه نیز می‌توان استفاده کرد. انجام بازی‌هایی همچون معما و سودوکو می‌تواند منجر به تقویت حافظه در کودکان شما شود.

امکاناتی که بازی فکری برای کودکان باید داشته باشد چیست؟

در نظر داشته باشید که برخی از کودکان تمایل چندانی به بازی فکری ندارند. در این موقعیت والدین باید راه حلی پیدا کنند تا بتوانند کودکان خود را تشویق به بازی کردن با سایر بازی‌های فکری کنند. انتخاب بازی فکری که جذاب و هیجان انگیز باشد می‌تواند یک راه حل خوب برای تشویق کودکان به بازی باشد. اهمیت بازی فکری برای کودکان از این جهت مشخص می‌شود که می‌تواند علاوه بر سرگرم کردن باعث مشارکت کودک با سایر بازیکنان شود؛ همچنین باعث شود بازیکنان استراتژی خاصی را برای خود در نظر بگیرند یا باعث افزایش خلاقیت در کودکان شوند؛ به طور مثال با لگو شما به افزایش خلاقیت و هوش کودک کمک می‌کنید. یکی دیگر از مشخصه‌های اصلی که بازی فکری مناسب کودک باید داشته باشد این است که به طور کلی در بازی هدفی را دنبال کند تا در راستا آن بازی پیش رود. توجه داشته باشید که بازی مناسب سن کودک انتخاب شود؛ از این جهت که اگر مناسب سن کودک نباشد دچار کلافگی و خسته شدن کودک می‌شود؛ البته علاوه بر اینکه باید مناسب سن کودک باشد باید مطابق روحیات او نیز باشد تا کودک بتواند در هنگام بازی لذت ببرد و سرگرم شود.

کودک در حال ساخت پازل

مزیت‌های بازی فکری برای کودکان

والدین به دنبال این موضوع هستند که بتوانند مزیت‌های بازی فکری برای کودکان را بدانند تا بتوانند بازی مناسبی را برای فرزندانشان تهیه کنند. بازی فکری برای کودکان علاوه بر این که برای مدت زمانی کودک را سرگرم و مشغول می‌کند مزیت‌های فراوانی نیز به همراه دارد که کمک می‌کند کودک به فردی مفید و توانمند در جامعه تبدیل شود. در ادامه به این مزیت‌‌ها اشاره می‌کنیم.

افزایش هوش و تمرکز

اهمیت بازی فکری برای کودکان آن جایی به چشم می‌آید که تاثیر مستقیم بر روی هوش و تمرکز کودک می‌گذارد.؛ به طور مثال خرید انواع روبیک برای کودکان باعث می‌شود که کودک برای حل روبیک تمرکز کند و این تمرکز به هوش، هماهنگی بین انگشتان و چشمان آن‌ها کمک می‌کند. اکثر افراد به دنبال بازی‌هایی هستند که بتواند بر هوش و تمرکز کودکانشان تاثیر زیادی داشته باشد، چرا که هوش و تمرکز کودک به مرور زمان با بازی کردن تقویت می‌شود.

افزایش یادگیری

بازی فکری به افزایش یادگیری و درک کودکان از محیط کمک می‌کند؛ از این جهت که قبل از شروع بازی به یادگیری به روند بازی پی می‌برند و نحوه بازی را از طریق دفترچه راهنما آموزش می‌بینند و به خاطر می‌سپارند که تمامی مراحل بازی را چگونه پشت سر بگذارند. کودکان باید زمان کوتاهی را به آموزش بازی بپردازند تا بتوانند مراحل بازی را به درستی انجام دهند و پس از مدتی تمامی مراحل را به خوبی یاد بگیرند. در برخی موارد نیز می‌توانند روند بازی را به دیگران آموزش دهند؛ همین امر کمک می‌کند که قدرت یادگیری کودک افزایش پیدا کند.

احساسات درونی

لازم است بدانید برخی از بازی‌های فکری احساسات‌ درونی کودک را درگیر می‌کند؛ مثلا احساس رقابت برای برنده شدن و احساس ترس از لو رفتن برای بازی‌هایی که بازیکنان باید نقش مخفی داشته باشند. از نظر روانشناسان بازی‌های چالشی که احساسات درونی کودک را درگیر می‌کند باید درست و کاملا مناسب سن کودک انتخاب شود که این یک امر بسیار مهم و حیاتی است؛ به این علت که اگر بازی فکری مناسب سن یا روحیات کودک نباشد ممکن است به کودک آسیب بزند.

افزایش رشد اجتماعی

یکی دیگر از مزیت‌ها و اهمیتی که بازی فکری برای کودکان دارد افزایش رشد اجتماعی است؛ به این علت که در بازی‌های فکری که اکثرا گروهی برگزار می‌شوند، کودک به تعامل و مشارکت در جمع می‌پردازد و سعی می‌کند علاوه بر بروز احساسات، صحبت کند و خواسته‌های خود را بیان کند.

کاهش استرس و اضطراب

از مزیت‌های مهم دیگر بازی فکری برای کودکان این است که باعث می‌شود استرس و اضطراب‌شان کاهش پیدا کند؛ به این منظور که کودک برای انجام درست بازی نیاز دارد تا تمام ذهن و افکار خود را کنار بگذارد و روی بازی تمرکز کند؛ پس از همین طریق افکار آشفته در ذهن کودک پراکنده می‌شود و به او کمک می‌کند که احساس استرس و اضطراب ذهن خود را کاهش دهد.

کودک در کنار تراپیست

تاثیر و اهمیت بازی فکری بر ذهن کودکان در بلند مدت

شرکت در باز‌ی‌های فکری و گروهی تاثیرات مهمی در بلند مدت بر روی کودکان می‌گذارد. تاثیراتی مانند تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد؛ به طور مثال بازی سایر بازیکنان را در ذهن خود تجزیه و تحلیل می‌کنند تا بتوانند گام بعدی بازی را پیش بینی کنند و در جهت برنده شدن خود در بازی پیش بروند. کودک با بازی کردن به مرور زمان می‌تواند مطالب را به درستی درک کند. رشد آگاهی در موقعیت‌های مختلف از تاثیرات دیگر بازی فکری در بلند مدت است. همچنین افزایش قدرت انتقاد و پیشنهاد در کودکان به این منظور صورت می‌گیرد که در حین بازی دائما در حال تعامل و انتقاد و پیشنهاد برای ادامه بازی هستند.

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات