در گزارش استخراجشده از «پیمایش ملی مصرف بازیهای دیجیتال ایران»، شاهد افزایش آمار گیمرهای کنسولی در ایران هستیم.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای، اخیرا گزارش جدیدی منتشر کرده است که از «پیمایش ملی مصرف بازیهای دیجیتال ایران» استخراج شده است. این گزارش تمرکز ویژهای روی کاربرانی دارد که با کنسولها بازی میکنند و آمار جالبی از آنها ارائه کرده است.
بر این اساس، نرخ رشد مرکب سالانه تعداد بازیکنان کنسولی در ایران بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، برابر با ۳۵ درصد بوده است. بررسی سهم بازیکنان در سالهاى ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ از افزایش کاربران کنسولی خبر میدهد. به طوریکه در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۵ درصد از بازیکنان (شامل ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر) از این پلتفرم برای بازی استفاده کردهاند.
بازیکنان کنسولی ایران بهطور میانگین ۶۴ دقیقه در روز تنها با پلتفرم کنسول بازی میکنند. همچنین ۲۳٫۸ درصد از بازیکنان کنسول هر روز با این پلتفرم بازی میکنند. در این گزارش باتوجهبه یافتههاى گزارش نماى نزدیک بازیکنان، سه دسته از بازیکنان شامل «بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقهمند و بازیکنان حرفهاى» شناسایى شدهاند. در بین بازیکنان کنسولى، مصممها بیشترین نسبت را به خود اختصاص دادهاند و ۲۷ درصد از آنها را بازیکنان حرفهاى تشکیل میدهند.
ترکیب سنى بازیکنان کنسولى نیز نشان میدهد، نسبت بازیکنان کنسولى در گروههاى سنى نوجوان و جوان بیش از نسبت این گروههاى سنى در مجموع بازیکنان ایرانى است. بهویژه در بین گروه جوانان نسبت بازیکنان کنسولى ۱۵ درصد بیش از کل بازیکنان است.
بررسی نسبت بازیکنان کنسولى نشان میدهد، کمترین نسبت بازیکنان کنسولى در بین بازیکنان بهترتیب مربوطبه استانهاى خراسان شمالى، آذربایجان غربى و اردبیل بوده است. همچنین نسبت بازیکنان کنسولی در استانهاى کهگیلویه و بویر احمد، البرز و تهران بیش از سایر استانها بوده است. در بین بازیکنان کنسولى، مردان ۸۷ درصد و زنان ۱۳ درصد را به خود اختصاص دادهاند. البته باید توجه داشت که جمعیت گیمرهای مرد هم بیشتر از زنان است.
وضعیت ابزارهای بازی نیز نشان از این دارد که بازیکنان کنسولی ۸۸ درصد از کنسول خانگی و ۱۳ درصد از کنسول دستی استفاده میکنند. در سال ۱۴۰۰ بازیکنان کنسول ۱۶۴۴ میلیارد تومان براى خرید نرمافزار (بازى) هزینه کردهاند که ۶۳ درصد از کل هزینهای است که گیمرها در سال ۱۴۰۰ برای خرید بازی پرداخت کردهاند. ۳۲ درصد بازیکنان کنسولى در سال ۱۴۰۰ خریدار هستند و ۴۵ درصد آنها لوازم جانبى خریدهاند و ۶۸ درصد بازیکنان در سال ۱۴۰۰ براى خرید بازى (نسخه فیزیکى یا آنلاین، خرید اکانت) و … هزینه کردهاند.
باید توجه داشت یکی از شاخصهای تعیینکننده در میزان علاقهمندی و درگیری بازیکنان، میزان مالکیت ابزار بازی است. بهویژه پلتفرم کنسول بهدلیل کاربری تخصصی در حوزه بازی بسیار بااهمیت است. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد بیش از نیمی از بازیکنان با کنسولی که متعلق به خودشان است بازی میکنند. همچنین براساس یافتههای این گزارش سه سبک ورزشی، اکشن-ماجراجویی و تیراندازی در بین بازیکنان کنسولی محبوب است.