جایگاه تبلیغات

بررسی بازی Metal Gear Solid: Master Collection | گنجینه طلایی؟

  • ۱۴۰۲-۰۹-۲۶
  • ۵ بازدید
بررسی بازی metal gear solid: master collection | گنجینه طلایی؟

سالید اسنیک افسانه‌ای پس از یک غیبت طولانی به ویدیو گیم بازگشته است؛ بازگشتی که فرصت مناسبی در اختیار علاقه‌مندان برای تجربه قصه زیبا و پر پیچ و خم مجموعه مخفی‌کاری متال گیر سالید قرار می‌دهد. با نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid Master Collection همراه مجله اینترنتی بازی نیوز باشید.

همیشه اعتقاد دارم حرف آخر را باید همان ابتدا گفت. متال گیر سالید جایگاهی جاودانه در صنعت گیم دارد. این مجموعه جز آن دسته از آثار دنیای ویدیوگیم است که نه‌تنها تاثیر بسزایی روی محصولات هم سبک خود گذاشته، بلکه دیگر بازی‌های ساخته‌شده توسط توسعه‌دهندگان مختلف نیز الهامات زیادی از آن گرفته‌اند. کونامی با انتشار بازی متال‌ گیر سالید استاندارد‌های سبک مخفی‌کاری را وارد مرحله‌ جدیدی کرد.

مجموعه‌ای پر از قصه‌های زیبا که مفاهیم سیاسی و اجتماعی خود را در قالب یک قصه پیچیده و‌ با ظرافت مثال‌زدنی‌ای روایت می‌کند. روایتی که ترکیب استادانه‌ای از المان‌های واقعی و فانتزی را در خود دارد. این سری بازی مخفی‌کاری در طول حیات چندین ساله خود و تا قبل از عرضه بازی فانتوم پین که به اعتقاد بنده ضعیف‌ترین بازی این مجموعه افسانه‌ای است٬ با انتشار هر نسخه رنگ و خون تازه‌ای به این مجموعه وارد کرد.

نسخه‌های اول تا چهارم که با فاصله زمانی ده ساله نسبت به یکدیگر عرضه شدند، هر یک در عین پایبند بودن به هسته‌های اصلی این مجموعه، حال و هوای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. جدال سالید اسنیک و لیکوئید اسنیک در سرمای مرگبار جزیره شادو موزز در قسمت اول، مواجه کاربران با یکی از اولین آثار پست مدرن دنیای ویدیو گیم در قسمت دوم، تجربه دوران مرموز جنگ سرد در قسمت سوم و پایانی حماسی، ماندگار و زیبا در قسمت چهارم تنها بخشی از ویژگی‌های مثبت متال گیر سالید هستند.

شخصیت‌ پردازی‌های پرجزئیات این مجموعه را نیز از یاد نبریم. تک‌تک کاراکترهای حاضر در این مجموعه پرداخت مناسب و دقیقی دارند. سالید اسنیک که در طول داستان قهرمان بودن خودن را به هر نحوی رد کرده و حاضر به قبول این لقب نیست. نیکد اسنیک نیز پس از اتفاقات نسخه سوم چالشی مشابه ولی از جنسی دیگر را تجربه می‌کند.

تمام شخصیت‌های این مجموعه در روند پیشبرد قصه خلق شده توسط هیدئو کوجیما نقش خود را با زیبایی هرچه تمام اجرا می‌کنند‌. درکنار موارد ذکر شده، مکانیزم‌های جذاب گیم‌پلی این مجموعه را نیز از یاد نبرید. عناصری جذاب و خلاقانه مثل ارتباط رادیویی پروتوگانیست بازی با اعضای تیم و مافوق خود، استفاده از شکستن دیوار چهارم، استتار، مخفی‌کاری پرجزئیات، پرت کردن حواس دشمنان، گان پلی خوب و آیتم‌هایی که در خیلی از نقاط بازی می‌توانند با کاربرد متنوع خود شما را در پیشبرد وقایع این مجموعه کمک کنند.

گیم‌پلی متال گیر سالید را می‌توان با کلماتی مثل غنی و سرگرم‌کننده توصیف کرد

گیم‌پلی متال گیر سالید را می‌توان با کلماتی مثل غنی و سرگرم‌کننده توصیف کرد. غنی از آن جهت که کوجیما در طراحی مراحل این مجموعه تمام هوش و ذکاوت خود را پیاده کرده است. قراردادن شما در نقش یک مامور مخفی کارکشته، بدون شک لحظات به‌یادماندنی، پر از درس و سرگرم‌کننده‌ای را رقم می‌زند. هدف از این نقد پرداختن به تک تک آثار حاضر در این کالکشن نیست. این امر در قالب این مطلب نمی‌گنجد. باتوجه‌به مقدمه‌ای که خواندید، در کیفیت آثار قرار داده شده در این مجموعی شکی وجود ندارد. در این بررسی به‌دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که آیا مستر کالکشن ارزش خرید دارد؟

در کالکشن متال گیر سالید درکنار سه عدد از نسخه‌های سه‌بعدی این مجموعه که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی عرضه شدند، دو نسخه دو بعدی ساخته هیدئو کوجیما که با نام‌های Metal Gear و Metal Gear 2: Solid Snake شناخته می‌شوند، حضور دارند. البته بازی Snake’s Revenge را از یاد نبریم.

برای تجربه این آثار شما نیاز دارید که آن‌ها را به‌صورت جداگانه دانلود کنید. وقوع این امر باعث می‌شود که آیکون هرکدام از آثار معرفی شده، جداگانه در منوی کنسول شما پدیدار شود. خب باید گفت که در این قسمت با تصمیمی بسیار عجیب و غیر‌منطقی از جانب کونامی مواجه می‌شویم. آیا بهتر نبود سازندگان در ارائه دوباره آثاری که حتی از ذکر نام خالق آن امتناع کرده‌اند، کمی سلیقه به خرج می‌دادند و با طراحی یک هاب مرکزی، آثار ذکر‌شده را در برای تجربه‌ دوباره آماده می‌کردند؟ ‌

با‌ این حال با ورود به داخل هر یک از بازی‌ها متوجه می‌شویم که کونامی محتوای جالب توجهی را برای کاربران در نظر گرفته است. درکنار قرارگیری نسخه‌های مختلف هرکدام از قسمت‌های متالگیر سالید، شاهد بخش‌هایی مثل Masterbook و Screenplaybook هستیم که به‌صورت دیجیتالی در دسترس هستند. بخش مستر بوک درواقع درکنار ارائه جزئیات داستانی ما را بیشتر با کاراکترهای حاضر در بازی آشنا می‌کند. پیشنهاد می‌کنم اگر برای اولین‌بار قصد تجربه متال گیر سالید را دارید، وارد این بخش نشوید. زیرا وقایع مهم داستانی برای شما فاش می‌شود. البته باید گفت خود سازندگان نیز این اخطار را به شما خواهند داد. بخش Screenplaybook نیز فیلم‌نامه بازی را برای شما در نظر گرفته است.

بدون‌شک وجود دو بخش Masterbook و Screenplaybook در کالکشن موردنظر برای طرفداران این مجموعه خوشایند است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید از تنظیمات این بخش یک قطعه از موسیقی متن این بازی را انتخاب کنید و سپس همراه‌با آن به مطالعه فیلم‌نامه بپردازید. بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی دیگر با استخدام یک فرد مخصوص دست به انجام این کار می‌زنند. با‌این حال باید گفت که مجموعه متال‌گیر سالید تا به امروز شاهد این امر نبوده است. محتواهای ذکر‌شده به‌طور معمول در نسخه‌های کالکترز بازی‌های مختلف در دسترس قرار می‌گیرند که قیمت‌های گزافی در ایران دارند.

از طرفی دیگر کونامی چند عدد از Digital Graphic Novel این سری بازی را در اختیار علاقه‌مندان گذاشته است. همچنین توسعه‌دهندگان برخی از قطعه‌های معروف موسیقی متن این مجموعه را در این کالکشن قرار داده‌اند. حقیقت امر را بخواهید، شرکت ژاپنی در این مورد کوتاهی کرده است. مجموعه MGS از زمان خلق خود همیشه صاحب ساندترک‌های بسیار باکیفیتی بوده و توسعه‌دهندگان می‌توانستند با قرار دادن تمامی آن‌ها در کالکشن موردنظر، پکیج کامل‌تری را برای طرفداران در نظر بگیرند.

بازی Metal Gear Solid با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ و با نرخ فریم ۳۰ FPS اجرا می‌شود. خود این اثر نیز با نسبت ۴:۳ در نمایشگر شما به تصویر در می‌آید. شما می‌توانید با انتخاب تصاویر مختلف از منوی بازی فضاهای خالی را پر کنید. این امر را ‌می‌توان با دو دیدگاه تفسیر کرد. در دیدگاه اول می‌توان در نظر گرفت که هدف سازندگان تنها ارائه حس رترو و حفظ حال و هوای قدیمی این نسخه بوده است. از طرفی دیگر نیز باتوجه‌به مدل‌سازی‌های قدیمی این اثر، ارتقا بصری آن نیازمند کلیدخودن یک پروژه مجزا از این کالکشن است. البته از یاد نبریم خود این بازی در برخی مواقع به نسبت نسخه اصلی کند‌تر اجرا می‌شود. به‌عنوان مثال در اوایل تجربه نسخه اول وقتی وارد محیط برفی پایگاه می‌شوید، کاراکتر شما با چند فریم تأخیر حرکت می‌کند.

در ادامه باید گفت نسخه دوم و سوم با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ و با نرخ فریم ۶۰ FPS اجرا می‌شوند. در این مورد شرایط کمی با بازی اول متفاوت است و تنبلی کونامی در ارائه رزولوشن بالاتر به چشم می‌خورد. عدم پشتیبانی از وضوح تصویر ۴K به‌طورقطع به مذاق کاربران پلتفرم‌های مدرن خوش نخواهد آمد. این امر ناامید‌کننده است.

این‌طور به نظر می‌رسد که کونامی تنها هرآن چه را که در نسخه HD Collection که در سال ۲۰۱۱ میلادی منتشر شد، بدون هیچ زحمت و تلاشی به‌صورت مستقیم به Metal Gear Solid Master Collection منتقل کرده است. در ادامه نیز باید به کنترلرهای بازی اشاره کنیم که سازندگان ژاپنی دوباره بدون هیچ تغییری آن‌ها را در مستر کالکشن قرار داده و از مدرن‌سازی آن رد شده‌اند. موردی که به شخصه آن را خیلی پسندیدم اما این امر در تجربه بازی ممکن است در برخی مواقع مشکلاتی را به برای کاربران مدرن به وجود بیاورد. بهتر بود سازندگان امکان تغییر حالت کنترل‌ها را در این کالکشن برای گیمرهای جوان‌تر در نظر می‌گرفتند. به نظر می‌رسد سازندگان تنها در تلاش برای فراهم آوردن یک بستر مناسب برای تجربه نسخه‌های مختلف متال گیر سالید بوده‌اند. بستری که همان‌طور که در پاراگراف‌های بالا به آن اشاره کردم اشکالاتی نیز با خود به همراه دارد.

باید گفت برای تجربه این کالکشن باید به چند نکته توجه کرد. ابتدا باید گروه‌های مختلف گیمرها را در نظر گرفت. عده‌ای هستند که تنها برای سرگرمی به سراغ بازی‌های ویدیویی می‌روند و عده‌ای دیگر نیز به‌دنبال این هستند که تاریخچه متال گیر سالید را مرور و تجربه کنند. متال گیر سالید پاسخ هردو گروه را به خوبی خواهد داد. چون این کالکشن درکنار خلق لحظاتی خاطره‌انگیز، درس‌های زیادی را در مورد ساخت یک محصول باکیفیت در خود جای داده است. به شما اطمینان می‌دهم که برای هر دو گروه این مجموعه ارزش خرید را دارد. بااین حال به‌عنوان شخصی که از دوران کودکی تا به امروز از طرفداران سری بازی‌های متال گیر سالید بوده‌ام، دلیل تنبلی کونامی نسبت به این مجموعه را متوجه نمی‌شوم. گویا استودیو ژاپنی با بهترین مجموعه خود دشمنی دارد.

کونامی در سال‌های اخیر رویکرد درستی را در مورد مجموعه محبوب خود اتخاذ نکرده است. عرضه این کالکشن روی پلتفرم‌های مدرن باتوجه‌به تمام سیاست‌های اشتباه کونامی که در سال‌های اخیر پیرو آن‌ها بوده، اتفاق مثبتی است. آثار قرار گرفته‌شده در این مجموعه نیازمند پلتفرم‌های متفاوتی برای تجربه هستند که شاید یافتن آن‌ها در بازار فعلی کمی دور از ذهن باشد.

با این حال صادقانه بگویم در حین تجربه بازی‌های Metal Gear Solid Master Collection حس کردم که شاید کونامی تنها می‌خواهد با نام این مجموعه درآمدزایی کند. سیاست غلطی که شاید کیفیت اثبات‌شده آثار حاضر در این کالکشن کمی از عمق آن را کاهش بدهد. از طرفی دیگر باید این امکان را در نظر گرفت که شاید کونامی بالاخره به خودش آمده و قصد دارد جان تازه‌ای به این مجموعه بدهد. همان‌طور که شما همراهان گرامی زومجی احتمالا از آن مطلع هستید، ساخت نسخه ریمیک بازی متال گیر سالید ۳ اسنیک ایتر چندی پیش تایید شد. اثری که نسخه اصلی آن به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های این مجموعه شناخته شده و در همین لحظه شکی در کیفیت و کامل‌بودن آن وجود ندارد. کونامی امتحان بسیار سختی را در پیش دارد. آزمونی که نتیجه آن می‌‌تواند پاسخ ابهامات موجود در مورد رویکرد این شرکت در مورد آینده سری بازی‌های MGS را به‌طور کامل روشن کند.

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات