جایگاه تبلیغات

بررسی بازی Venba

  • ۱۴۰۲-۰۷-۱۲
  • ۷ بازدید
بررسی بازی venba

بازی Venba با نمایش داستانی جالب توجه از مشکلات مهاجرت و ترکیب آن با فرهنگ و دستور پخت غذاهای هندی، تجربه جالبی را ارائه می‌کند.

در طول سال‌های اخیر شاهد افزایش ساخت بازی‌هایی روایی هستیم که سازندگان برخی از این بازی‌ها تلاش می‌کنند تا با روش‌های خلاقانه و متفاوت، یک تجربه جدید و متفاوت را خلق کنند. حالا تیمی از توسعه‌دهندگان هندی در استودیو Visai Games بازی Venba را تولید و عرضه کرده‌اند که اتفاقات بازی از دهه ۸۰ میلادی و با مهاجرت ونبا و همسرش به کانادا آغاز می‌شود. اتفاقات بازی در یک دوره نزدیک به ۳۰ سال جریان دارد و در طول آن قرار است شاهد روابط بین ونبا با همسر و تنها پسرش باشیم.

اتفاقات بازی درست از همان روزهای اول مهاجرت ونبا و همسرش آغاز می‌شود و در طول آن بازیکن کنترل خیلی خاصی روی روند بازی ندارد. به‌صورت کلی هر مرحله و دوره بازی به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول، بخش روایی داستان است که در آن بازیکن می‌تواند در برخی از مواقع چند دیالوگ را انتخاب کند، اما به‌طور کلی تاثیر زیادی روی روند بازی ندارد و صرفا دیالوگ ونبا تغییر می‌کند. اما بخش دوم که بخش اصلی گیم‌پلی بازی است، بخش آشپزی است که در آن بازیکن باید به پخت و پز غذاهای هندی بپردازد.

درواقع ونبا کتاب آشپزی و قدیمی مادرش را با خود به کانادا آورده است که در آن شاهد دستور پخت غذاهای مختلف هندی هستیم. بازیکن می‌تواند با کمک و مطالعه کتاب به دستور پخت هر غذایی دسترسی پیدا کند، اما آیا همه‌چیز به همین راحتی است؟ جواب منفی است. مشکل اینجا است که این کتاب صدمه دیده و تمامی اطلاعات به شکل واضح و کامل در دسترس نیست و همچنین برخی از اطلاعاتی خوانا یا واضح نیست.

پس درواقع تمرکز اصلی گیم‌پلی بازی Venba روی آزمون و خطاهای بازیکن است تا بتواند به دستور پخت اصلی غذا دست پیدا کند و بتواند غذای مدنظر را بپزد. در طول هر مرحله که در هر دوره مختلف جریان دارد و سن شخصیت‌ها بالاتر می‌رود، شاهد دستور پخت غذاهای بیشتر و همچنین با چالش بیشتری هستیم. به‌صورت کلی با اینکه در ظاهر به‌نظر می‌رسد گیم‌پلی چالش خاصی ندارد، اما هرچقدر جلوتر می‌رویم و شاهد آن هستیم که دستور پخت غذاها تقریبا از بین رفته است، آزمون و خطا بازیکن برای درست کردن غذاها بیشتر می‌شود.

در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که آزمون و خطا برای رسیدن به دستور پخت اصلی یک غذا می‌تواند آزار دهنده باشد، اما در عمل تلاش دوباره بازیکن برای درست کردن غذا و پیدا کردن دستور اصلی می‌تواند سرگرم کننده و جذاب باشد. بدین ترتیب با اینکه هسته اصلی گیم‌پلی بازی ونبا ساده به‌نظر می‌رسد، اما توانایی به چالش کشیدن بازیکن را دارد و تنها یک تجربه ساده و بدون چالش را در مقابل او نخواهد گذاشت. اگرچه بازی راهنماهایی هم برای بازیکن در صورت اینکه با مشکل مواجه شود، در بازی قرار داده است.

درکنار آن وجود دستور پخت غذاهای متنوع باعث شده است تا چالش هر مرحله یکسان نباشد و بازیکن صرفا با یک فرمول و شکل خاص نتواند غذا مدنظر ونبا و خانواده‌اش را تهیه و آماده کند. درکنار آن شاهد بخش روایی بازی هستیم. با اینکه بازی Venba در اصل یک بازی آشپزی است، اما بخش داستانی قدرتمندی هم دارد که مکمل بخش آشپزی شده است. اگرچه سازندگان می‌توانستند اختیارات بیشتری در این بخش به بازیکن ارائه کنند، اما داستان بازی روایت جالب توجه و جذابی دارد.

اما اهمیت بخش روایی بازی Venba از جایی آغاز می‌شود که سرگذشت یک خانواده هندی مهاجر در کشور کانادا را به تصویر می‌کشد. ما در طول دوران مختلف قرار است ببینیم که این خانواده چگونه با مشکلات مهاجرت مواجه می‌شوند و در ادامه چگونه با زندگی جدید وفق پیدا می‌کنند. بازی ونبا می‌تواند برای کسانی‌که به‌دنبال مهاجرت به کشور دیگری هستند، گزینه جالب توجهی از این نظر هم باشد. با اینکه داستان در مورد یک خانواده هندی است، اما مهاجرت یک خانواده به یک کشور غریبه همیشه مشکلات و چالش‌های زیادی را به‌همراه دارد.

اتفاقات بازی در دهه ۸۰ میلادی آغاز می‌شود و در ادامه خانواده فوق تصمیم می‌گیرند تا با آوردن یک فرزند زندگی بهتری را در یک کشور غریبه داشته باشند. اما همه‌چیز طبق انتظار آن‌ها پیش نمی‌رود و حتی به‌جز مشکلاتی که همیشه ونبا و همسرش دارند، حالا مشکلات پسر آن‌ها هم اضافه شده است. درواقع پسر ونبا همیشه تلاش می‌کند تا به‌عنوان یک کانادایی در مدرسه و سپس دانشگاه شناخته شود و او را به چشم یک فرد غریبه و مهاجر نگاه نکنند.

این موضوع باعث ایجاد چالش‌های بزرگی در خانواده ونبا می‌شود تا جایی‌که پسرش کم کم از خانواده دور می‌شود و شاهد اتفاقات تلخی هستیم. اگرچه ممکن است هدف بازی صرفا تنها این موضوع نباشد، اما تجربه بازی Venba می‌تواند برای کسانی‌که دید خیلی کلی از مشکلات و چالش‌های یک کشور غریبه ندارند، بازی جالب توجهی باشد و حتی باعث شود آن‌ها حتما به تجربه بازی بپردازند. در مجموع کم پیش می‌آید که بازی با چنین داستانی را هم مشاهده کنیم و بیشتر در مدیوم سینما و تلویزیون به چنین داستان‌هایی پرداخته شده است.

گرافیک بازی طراحی ساده و آرت استایل دارد که مثل یک نقاشی با مداد رنگی می‌ماند که توسط یک بچه در دبستان کشیده شده است. با اینکه طراحی ساده‌ای را شاهد هستیم، اما دنیای رنگارنگ و بامزه‌ای در بازی به تصویر کشیده می‌شود که در دوره‌های مختلف باتوجه‌به وضعیت خانواده تغییر می‌کند که این نکته جالبی در طول روند بازی است. درست زمانی‌که ونبا ناامید است، دنیای بازی تاریک و خیلی دلگیر به‌نظر می‌رسد و در مقابل اگر همه‌چیز بر وفق مرادش باشد ظاهرا در یک دنیای رنگارنگ قرار داریم.

بازی Venba یک تجربه آشپزی به ظاهر ساده را ارائه می‌کند که در هسته اصلی گیم‌پلی آن بازیکن باید با آزمون و خطا به دستور پخت مدنظر شخصیت اصلی داستان دست پیدا کند و با چالش‌هایی در رسیدن به آن مواجه شود. بازی با داشتن یک روایت جالب از فرهنگ یک خانواده هندی تا مهاجرت و مشکلات آن باعث می‌شود که درکنار بخش آشپزی آن یک تجربه خوب و با ارزش ارائه کند که درکنار آن یک تجربه آرامش بخش را هم به‌همراه دارد.

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات