بهگفته مدیران ارشد اپل، این شرکت معتقد است آیفون ۱۵ پرو میتواند به بهترین کنسول بازی تبدیل شود.
شرکت اپل در جریان رویداد رونمایی از مدلهای مختلف آیفون ۱۵، تا حد زیادی روی تراشه جدید A17 پرو در پردازش بازیها تاکید داشت. حال سه نفر از مدیران ارشد اپل در مصاحبه جدید با تیلور لایلز از رسانه IGN، جزئیات بیشتری در مورد برنامههای این شرکت برای تبدیل کردن آیفون ۱۵ به «بهترین پلتفرم بازی جهان» ارائه کردند.
آیفون ۱۵ پرو از تراشه کاملا جدید A17 پرو بهره میبرد که روی بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی، تمرکز ویژهای دارد. این پردازنده گرافیکی حرفهای از طراحی جدید ۶ هستهای برخوردار است که به ادعای اپل نهتنها عملکرد گرافیکی را بهبود میبخشد بلکه بهرهوری در مصرف انرژی موبایل را ارتقا خواهد داد. بهگفته اپل، این تراشه میتواند عملکرد پردازنده گرافیکی را تا ۲۰ درصد سریعتر کرده و برای اولینبار فناوری ردیابی پرتو را با شتابی سختافزاری پردازش کند.
حال برای بررسی عمیقتر تمرکز آیفون ۱۵ پرو روی گیمینگ، رسانه IGN با جرمی سندمل، مدیر ارشد نرمافزار پردازندههای گرافیکی اپل و تیم میلت، معاون معماری پلتفرم بههمراه کایان درانس، معاون بازاریابی جهانی محصولات آیفون مصاحبهای انجام داده است. در این مصاحبه میلت تاکید کرد که هدف اپل لزوما رقابت مستقیم با کنسولهای خاصی از جمله پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری اس نیست و در عوض روی توسعه پلتفرم و ابزارهایی که مستقیما برای توسعهدهندگان بازی جذاب باشد، تمرکز کرده است.
میلت در اینباره افزود: «فکر میکنم ما بیشتر روی توسعهدهندگان و بازیها تمرکز کردهایم و علاقه کمتری برای رقابت با سایر کنسولها داریم. به عقیده من کنسول یک مسیر راحت برای گفتوگو در مورد بازیهای کلاسیک و آن دسته آثاری است که توسعهدهندگان مورد نظر ما روی آن عملکرد موفقی داشتهاند. ما تمام تلاش خود را کردهایم تا همان ابزارهای ضروری را به توسعهدهندگان ارائه دهیم و سخت با آنها همکاری کنیم».
در ادامه مصاحبه درانس در پاسخ به احتمال داغ شدن بیش از حد آیفون ۱۵ پرو و ناتوانی در حفظ عملکرد هنگام اجرای بازیهای سطح بالا توضیح داد: «این بخشی از مزایای طراحی ما برای یک مدل خاص آیفون است؛ بنابراین در سطح سیستمی، ما با فعالیت بین تیمی میتوانیم مقدار پردازش فعال در دسترس و چگونگی ظاهر شدن آن در گیمپلی را بفهمیم. همچنین از این طریق چگونگی دستیابی به نرخ فریمهای فوقالعاده و اوج عملکرد و گرافیکی که جرمی در مورد آن صحبت کرد و امکان حفظ این عملکرد بالا را درک میکنیم. من میدانم که ما در بخش نرمافزار کارهای زیادی انجام میدهیم تا مطمئن شویم این تجربه گیمینگ عالی خواهد بود».
میلت در ادامه خاطرنشان کرد که بخشی از مسئولیت برقراری تعادل بین عملکرد، کیفیت و موارد دیگر به عهده توسعهدهندگان خواهد بود. وی در اینباره افزود: «نمایشگر دارای یک فناوری مقیاسبندی واقعا فوقالعاده است. همچنین پردازنده گرافیکی هم میتواند مقیاسبندی را انجام دهد؛ بنابراین با ویژگیهایی به مانند ری تریسینگ، سایهزنی پویا و این معماری محاسباتی واقعا پیشرفته، بازیسازان به همه الگوریتمها دسترسی دارد تا بهترین تعادل ممکن بین محاسبه، کیفیت، عملکرد، نرخ فریم و رزولوشن را پیدا کنند.
پس از این، ما همه چیز را در سطح نرمافزاری و سیستمی جمعآوری میکنیم. ما مطمئن میشویم که پلتفرم آینده ویژگیهایی از جمله پایداری عملکرد، ذخیره باتری طولانی، کارایی بالا و دسترسی راحت برای هر کسی که تمایل دارد این بازیهای شگفتانگیز را تجربه کند، ارائه دهد. با همین هدف ما همه چیز از جمله پایداری عملکرد و عمر باتری را به شکلی طراحی کردیم تا تجربه بازیها فوقالعاده شود. ما معتقدیم که در تحقق این هدف موفق بودهایم».
سندمل در ادامه گفتوگو به این جمله قدیمی و رایج که «بهترین کنسول بازی همان پلتفرمی است که همراه خود دارید» اشاره کرد و گفت که هدف اپل این بار تحقق این جمله نخواهد بود و در عوض میخواهد آیفون بدون استثنا تبدیل به «بهترین کنسول بازی» شود. علاوهبر محتوای این مصاحبه، میتوان به تصمیم اپل برای گفتوگو اختصاصی با IGN اشاره کرد که درواقع نمونهای از حرکت خارج از مدار بازاریابی همیشگی این شرکت به حساب میآید.
بهنظر میرسد این اقدام مربوطبه تلاش اپل برای دستیابی به جامعه مخاطبان جدیدی است که علاقه خاصی به تجربه بازیهای ویدیویی دارند. تاکنون بارها دیدهایم که اپل تلاش کرده است جایگاه خود در صنعت بازیهای ویدیویی را بهدست آورد. حال باید منتظر ماند و دید اپل با آیفون ۱۵ پرو و تراشه قدرتمند A17 پرو جدید میتواند به نتیجه خوبی برسد یا خیر. شما میتوانید نظرات خود در اینباره با مجله اینترنتی بازی نیوز در میان بگذارید.