بازی Titanfall 2 در کنار حالت آنلاین فوقالعادهاش، داستانی زیبا را برای نمایش رابطه یک پایلوت و تایتانش تصویر میکشد.
با انتشار نسل هشتم کنسولهای سونی و مایکروسافت، هر یک از کمپانیها به نوبه خود بازیهای متنوعی را برای جلب نظر و توجه بازیکنان تولید و ارائه کردند. هر چند در جبههی سونی شاهد انتشار بازی Killzone Shadow Fall بودیم، با این حال، گوریلا گیمز نتوانست تا نظر مثبت بسیاری از منتقدین و برخی از بازیکنان را دریافت کند. در جبههی مایکروسافت اما گروهی کارکشته در پشت پرده در حال مذاکره برای انتشار یک بازی انحصاری کنسولی قدرتمند بودند. استودیوی ریسپاون اینترتینمنت که به دنبال خروج جیسون وست و وینس زامپلا، دو مهره اسبق استودیوی اینفینتی وارد تاسیس شده بود، پروژهای منحصر به فرد را با موضوع متفاوت تایتانها و انسانها در دست تولید داشتند. با رسیدن ثانیهی آغاز عرضه بازی Titanfall، تشنگان بازیهای اول شخصِ سرعتی با محصولی کاملا جدید آشنا شدند. تایتان فال آنقدری خوب بود که منتقدین دیدگاهها و امتیازات بالا را لایق آن بدانند.
این بازی داستان وقایع فرانتیر را روایت میکرد، جایی که ملیشیا و IMC به دلیل اختلافات پیش آمده در رابطه با اراضی فرانتیر با یکدیگر وارد نبرد شده و به کشتار یکدیگر میپرداختند. ارائه محیطهای زیبا شامل ۱۵ نقشه آنلاین در کنار سیستم مبارزهی سرعتی، باعث شد تا بازیکنان ساعتها زمان خود را در میان نبردهای سهمگین تایتانها و پایلوتها سپری کنند. علی رغم وجود حالت کمپین آنلاین در بازی تایتانفال، روایت داستان در میانه نبرد باعث میشد تا در کنار نامفهموم بودن سخنان شخصیتها، در حقیقت بازیکنان نتوانند درک صحیحی را از توضیحات داشته باشند. با وجود بخش چندنفره و روایت داستان در قالب کمپینی آنلاین، بازهم بازیکنان آشنا به کمپینهای داستانی به ویژه در دو مجموعه Battlefield و Call of Duty خواستار بخش داستانی به شیوهای رایج بودند. هرچند این اتفاق هیچگاه رخ نداد. اکنون اما تیم بازاریابی ریسپاون پروندههای پیشِ روی خود را باری دیگر برای گرفتن بهترین تصمیم ورق زدهاند. در کنار خارج شدن مجموعه Titanfall از قالب یک بازی انحصاری کنسولی، خالقان با استعداد و نقد پذیر ریسپاون تصمیم گرفتهاند تا با کمپین داستانی آفلاین به رابطه میان تایتانها و پایلوتها بپردازند.
کمپین داستانی تایتان فال ۲، نقطه عطفی در مجموعه تایتانفال محسوب میشود. برای نخستین بار با حسی عمیق به میانه رابطه پایلوتها و غولهای آهنی مرگبارشان میرویم، در حقیقت برای نخستین بار درک میکنیم که انسان و تایتان چگونه میتوانند در تعاملی با یکدیگر مشکلات را پشت سر گذاشته و در معنای کلمه به یکدیگر «اعتماد» کنند. داستان بازی با گفتگوی تای لاستیموسا (Tai Lastimosa) و جک کوپر (Jack Cooper)، پیاده نظام ارتش ملیشیا آغاز میشود. جایی که کاپیتان لاستیموسا، یک هدایتکننده کارکشته با دیدن روزنههایی از استعداد جک کوپر تصمیم میگیرد تا به او آموزش لازم برای پایلوت شدن و در حقیقت زنده ماندن در نبرد را بدهد. از همان ابتدا شاهد جشنوارهای از سلاحهای مختلف هستیم که یک به یکِ آنها، از نظر طراحی فوقالعاده هستند. چشمانداز محل آموزش آنقدری زیبا است که باید حداقل دقیقهای را به تماشای آن بنشینید. با فراگیری اولین آموزشها اکنون جک کوپر آماده آشنایی با یک تایتان است اما دریغا که با رسیدن اولین اخبار پیرامون ساخت سلاحی هولناک برروی تایفون، ملیشیا باید روغنکاری تایتانها را تمام کرده و برای حمله و مقابله با ارتش قدرتمند IMC کشتیهای فضایی را به پرواز در بیاورد.
برخلاف برخی شخصیتها از جمله سارا و بلیسک که در شمارهی قبل با آنها آشنا شدهایم، جک کوپر شخصیتی کاملا جدید است. این پیاده نظام که آرزو دارد تا روزی پایلوت شود، در نهایت با ورود به سیاره تایفون و مرگ نابه هنگام لاستیموسا، فرصت هدایت یک تایتان قدرتمند را بدست میآورد. جایی که لاستیموسا به تایتان خود BT-7274 دستور میدهد تا جک کوپر را به عنوان پایلوت یا هدایتکننده جدید خود انتخاب کند. ریسپاون اینبار ترجیح داده تا داستانی کوتاه و مجزا اما زیبا را روایت کند.
تمرکز اصلی داستان بیشتر پیرامون رابطه جک کوپر و BT، تایتانی از کلاس ونگارد میگذرد و در جریان مراحل جک همواره با BT راجع به موضوعات مختلف صحبت کرده و از او اطلاعت و جزئیات ماموریت را دریافت میکند. BT در حقیقت یک راهنما در نبود Lastimosa برای کوپر است و دیالوگهای میان آنها نیز هرچند در رابطه با ماموریتها است اما از یک شوخطبعی زیبایی پیروی میکند. نباید فراموش کرد که BT همان هوش مصنوعی آشنا در بازیهای مختلف از تورینگ تست گرفته تا پورتال به حساب میآید که در این بازی در شمایلی متفاوت و البته هوشمند، به صورت مستقیم در طول مراحل و به ویژه نبردهای بزرگ نقش ایفا میکند.
همین تعامل BT و کوپر باعث شده تا او به عنوان یک پشتوانه صادق و قدرتمند قابل اتکا باشد. داستان خوب تایتانفال ۲ اندوختهای از جدیت، شوخ طبعی و البته درام است. در طول ۶ تا ۷ ساعت تجربه این بازی هرچند بیشتر درگیر گیمپلی سرعتی میشوید اما ریسپاون اجازه داده تا در میانپردهها به داستان مجموعه و نبرد میان IMC و ملیشیا توجه کنید. از بعد داستانی، نکته منفی را میتوان کوتاه بودن آن بیان کرد. در مجموع شاهد ۹ مرحله هستیم که سازندگان میتوانستند با کمی بیشتر کردن آن، فضای بیشتری را برای آشنایی با شخصیتهای دیگر بازی بدهند.
یکی از نکاتی که حالت تکنفره و چندنفره Titanfall 2 را قدرتمند میکند، گیمپلی روان آن است. پرش از روی دیوار و لیز خوردن برروی زمین باری دیگر به تایتانفال ۲ برگشته و تقریبا بخش اعظمی از روند بازی را تشکیل میدهند. به صورت مکرر باید از روی دیواری به دیوار دیگر بپرید که البته گاهی از خود میپرسید که چرا سازندگان تا این اندازه به موضوع پرش تکیه کردهاند. البته با وجود نبرد به دو روش پایلوت و تایتان، مراحل دارای تنوع بالایی هستند. انبوه سلاحهای بازی هرچند در حالت آفلاین قابلیت شخصیسازی ندارند اما به وفور در بازی یافت میشوند. ارتش IMC در کنار انسانها از روباتهایی نظیر Stalker و تایتانهای کوچکی با نام Reaper تشکیل شده است، با وجود هوشمصنوعی پایین دشمنان، با این حال حتی در درجه Normal هم به دلیل حضور پرشمار آنها احتمالا شما نیز چند باری کشته خواهید شد. البته تنها IMC نیست که در تایفون حضور دارد، حیوانات بومی این سیاره دور افتاده نیز خود چالشی دیگر هستند. حتی در خرابههای مرکز تحقیقاتی شاهد حضور این موجودات نامهربان هستیم که با سرعت و قدرتی بالا به سمت جک کوپر حمله ور میشوند.
قابلیت نامرئی شدن یا Cloak دیگر ویژگیای است که میراثی از اولین شماره بازی به شمار میآید. با استفاده از این توانایی و نزدیک شدن به پشت نیروهای IMC میتوانید با صحنه سینمایی زیبا گردن آنها را خورد کنید. متاسفانه تایتان فال ۲ از عناصر مخفی کاری بی بهره است و حتی قابلیت نامرئی شدن نیز به دلیل بلبشوی موجود در مراحل بیشتر برای فرار از دست ارتش IMC استفاده میشود تا انجام مراحل به صورت مخفیکاری. به همین دلیل گیمپلی این بازی شوتر در هرج و مرجی متداول به سر برده و همواره باید انگشت خود را برروی ماشهی سلاح نگه دارید. به شخصه انتقادهایی به هوش مصنوعی پایین دشمنان دارم، ارتش IMC حرکاتی قابل پیشبینی دارند و دارای سرعت عکسالعمل بسیار پایینی هستند.
ریسپاون میتوانست با افزودن برخی المانهای مخفی کاری حداقل باعث شود تا جک کوپر در سیارهای ناشناخته و در میان انبوهی از ارتش IMC کمی هم مخفی کاری را در نظر بگیرد. اگر بخواهیم از این خرده گرفتنها عبور کنیم Titanfall 2 به واقع بازی جذابی است. در نگاهی کلی، حالت تکنفره یک کلاس آموزشی عالی جهت ورود به حالت چندنفره محسوب میشود. این بخش دارای عناصری منحصر به فرد مانند تغییر در زمان است که با استفاده از دستکشی ویژه میتوانید تا در زمان به گذشته و حال برگشته و دشمنان را در دو جبهه گذشته و حال از بین ببرید.
بخش دیگر حالت آفلاین را مبارزه به همراه BT تشکیل میدهد. BT که یک تایتان از کلاس ونگارد است، قابلیت استفاده از سلاحهای مختلف را دارد. برخلاف حالت چندنفره که هر تایتان از سلاح و ویژگی خاصی بهره میبرد، BT قادر است تا در طول مراحل با یافتن سلاحهای مختلف از آنها در برابر سایر دشمنان استفاده کند. تنوع هر سلاح از لیزر و مقابله با حملات دشمنان گرفته تا استفاده از شمشیر، به خوبی طراحی شده و مبارزه با تایتانها را بسیار سرگرمکننده میکند. بخش داستانی همچنین شامل چند باس فایت یا غول آخر هم میشود که تنها در حالت تایتان با شما به مبارزه میپردازند، متاسفانه باسهای بازی اصلا چالشی نبوده و نبرد با آنها بسیار آسان است. کمپین داستانی تایتان فال ۲ علیرغم روایتی خطی، کوتاه بودن و وجود برخی عناصر تکراری مانند پرشهای متداول از روی دیوار، بازهم لذت بخش است و میتواند در نهایت حس لذت را در شما زنده کند.
بخش تکنفره و چندنفره این بازی شوتر اول شخص از نظر جلوهای بصری و نورپردازی نیز بسیار زیبا طراحی شده است. توسعهدهندگان به خوبی به جزئیات گرافیک توجه کرده و با دقت بسیاری سلاحها، دشمنان و محیط را خلق کردهاند. با توجه به سرعت بالای گیمپلی و پرشهای متوالی برروی دیوارها، خوشبختانه با مشکلات گرافیکی از بُعد فنی روبرو نیستیم. چشمانداز تایفون و تنوع طراحی مراحل بسیار زیاد است که این موضوع توجه توسعهدهندگان به کمپین داستانی را نشان میدهد. در حالی که در یکی از مراحل شاهد سیارهای متلاشی شده هستیم در جای دیگر موجودات بومی را میبینیم که در زیر مهتاب و هوای بارانی به پرواز درآمدهاند. این چشمانداز زیبا زمانی که با محیط آخرالزمانی سیاره تایفون همراه میشود، واقعا لذتبخش است.
یکی از عناصر اصلی برای ارتباط با داستان یک بازی ویدیویی موسیقی متن آن است. موسیقی متن زیبای Titanfall 2 در لحظههای کلیدی با هارمونی خاصی برای نوازش گوشهای بازیکنان نواخته میشود. در حقیقت موسیقی متن کمک میکند تا بتوانید میان رخدادهای دردناک، دلهره آور و شاد تمیز قائل شده و با داستان ارتباط برقرار کنید. صداگذاری خوب شخصیتها و BT دیگر ویژگی تایتانفال ۲ است که عبور از آن اشتباه خواهد بود. برخورد نورانی و پر زرق و برق مشت تایتانها زمانی کامل میشود که با صداگذاری عالی همراه شده باشد. هر یک از سلاحها و مهارتهای BT و کوپر با صداگذاری خوبی همراه بوده و با استفاده از هر یک از آنها میتوانید تفاوت را به خوبی احساس کنید.
اگر بخواهیم از کمپین داستانی عبور کنیم به حالت چندنفره این بازی شوتر اول شخص میرسیم. در بخش چندنفره خوشبختانه استودیوی ریسپاون با حفظ هسته اصلی مبارزات میان پایلوتها، بخشهای جدیدی را به گیمپلی افزوده است. در کنار حالت Attrition ،Last Titan Standing و Capture the Flag که از اولین شماره به یاد داشتیم، در تایتان فال ۲ بخش جدیدی با نام بانتی هانتر (Bounty Hunter) افزوده شده است. در این حالت در موج های مختلف بازیکنان به صورت دو تیم ۵ نفره باید در کنار از بین بردن حریف، هوشهای مصنوعی سرگردان در نقشه را نیز از بین ببرند. با کشتن هر نیرو مقدار مشخصی از دلار را دریافت میکنید که با اتمام موج حملات قادر به آپلود آنها در بانک و کسب امتیاز جهت پیروزی بر حریف هستید. حالت بانتیهانتر به واقع اعتیاد آور بوده و در کنار حالت پرطرفدار اتریشن میتواند ساعتها شما را سرگرم خود کند.
متاسفانه در Titanfall 2، نسبت به اولین Titanfall شاهد تنها ۹ نقشه در مقابل ۱۵ نقشه هستیم. با این حال، ۹ نقشه بخش چندنفره دارای طراحی عظیم و پرجزئیاتی هستند و برای نبرد میان هدایتکنندگان و تایتانهایشان چه از نظر جلوههای بصری و چه از نظر طراحی مناسب به نظر میرسند. ریسپاون از هماکنون وعده داده تا به مرور نقشهها و محتوای بیشتری را به صورت کاملا رایگان به Titanfall 2 بیاورد. این موضوع در کنار ارزشمند بودن، باری دیگر روزگاری را به یاد ما میاندازد که در بازیها شاهد انتشار محتوایی کاملا رایگان بودیم.
فلسفه ساخت تایتانفال، عرضه یک شوتر پر هیجان و آنلاین است. اگه راستش را بخواهید، اولین بار که وارد بخش چندنفره شدم، به شکل عجیبی یاد انیمه Attack on Titan افتادم، ریسپاون ترجیح داده تا این بار قلابی را برای تار و مار کردن تایتانها به بازی بیاورد که تایتانفال ۲ را شبیه به این انیمه بی رحمانه کرده است. با ویژگی جدید اگر بتوانید سریع مانور داده و به پشت تایتان دشمن بپرید، میتوانید تا با خارج کردن باتری تایتان شرایط را برای از بین بردن هرچه سریعتر آن فراهم کنید. البته تایتانها نیز برای مقابله دارای تواناییهایی هستند و پایلوتها میتوانند با خروج سریع از داخل تایتان خود شما را از بین ببرند.
برخلاف حالت آفلاین، در بخش چندنفره قابلیت شخصیسازی سلاحها و ظاهر تایتانها اهمیت بالایی دارد. بازیکنان میتوانند تا با استفاده از تاکتیکالهای مختلف ویژگی های منحصر به فردی مانند قلاب، قابلیت مشاهده دشمنان در فاصلهای خاص، تلپورت، نامرئی شدن و ویژگیهای دیگری را بدست بیاورند. هر یک از این ویژگیها با انجام هرچه بیشتر بخش چندنفره و افزایش سطح آزاد میشوند. سیستم ارتقای سطح Titanfall 2 از نقاط قوت این بازی بوده و با اتمام هر مرحله با توجه به تواناییهایی که آزاد میکنید قادر به افزایش سطح هستید. با استفاده هر چه بیشتر از سلاحها میتوانید تا ویژگیهای بیشتر مانند قابلیت هدفگیری سریع، افزایش سرعت تعویض خشاب یا افزایش مهمات را بدست بیاورید. هر سلاح همچنین دارای مگسکهایی است که باید با افزایش سطح آنها را به مرور آزاد کنید.
تایتانفال ۲ نمایشگاهی از ویژگیهای ظاهری را برای سلاح و ظاهر تایتانها و پایلوتها ارائه میدهد. هر یک از این ویژگیها تنها با انجام یک سری از کارهای از پیش تعیین شده آزاد میشوند. ریسپاون اینبار حالت Network را با ویژگیهای جمع کردن گروهی از دوستان در زیر یک پرچم به تایتان فال ۲ آورده است. در این حالت با حضور در یک گروه میتوانید تا در ساعتی از پیش تعیین شدهای با نام Happy Hour برای دریافت مریت، پول رایج درون بازی اقدام کنید. بازی به صورت قطره چکانی مریتها را برای خریداری آیتمهای بیشتر شخصی سازی یا حتی سلاحها اعطا میکند که بسیار باید در استفاده از آنها محتاط باشید. متاسفانه ویژگی Network کارایی مورد نظر ریسپاون را نداشته و نمیتوان این ویژگی را کاربردی دانست.
سازندگان اینبار برخی قابلیتها را در قالب بوستهایی به بازی آوردهاند. با انتخاب یک بوست از میان ۱۲ بوست از جمله اسپایدر درون، اسمارت پیستول و Pilot sentry میتوانید از توانایی ویژهای بهرهمند شوید. استودیوی ریسپاون «اسمارت پیستول» را باری دیگر اما این بار به صورت Boost به بازی تایتانفال ۲ آورده است. این کلت هوشمند که از اولین تایتانفال در بازی حضور دارد یکی از عمده انتقادات بازیکنان را به دلیل نشانهگیری اتوماتیک شامل میشد. با این حال اکنون در کنار محدود شدن مهمات خشاب، بازیکنان تنها در زمان آزاد شدن بوست میتوانند از آن استفاده کنند. آزادسازی سلاح، Faction ها، تایتانها، تاکتیکالها و همچنین پایلوت کیتها همگی در ارتباطی مستقیم با لول شما و سلاحهایتان در بازی قرار دارند؛ در نتیجه برای دسترسی هرچه بیشتر به امکانات باید به تجربه بخش چندنفره بنشینید.
دیگر تغییر حالت آنلاین در تعداد و تفاوت تایتانها است. این بار به جای سه تایتان، سازندگان ۶ تایتان را هر یک با تواناییهای منحصر به فرد به بازی آوردهاند. هرچند در برخی از تایتانها نظیر لژیون عدم تعادل در زمینهی تواناییها و سلاح وجود دارد با این حال، افزایش تنوع و منحصر بودن المانهای هر تایتان از نقاط قوت Titanfall 2 است. تواناییهای اولیه هر تایتان از چهار بخش هسته، تهاجمی، دفاعی و یوتیلیتی تشکیل میشود که در هریک از ۶ تایتان به صورت انحصاری طراحی شدهاند. در حالی که تایتان نورثاستار قادر به هدفگیری و شلیک موشک است، تایتان رونین در کنار قابلیت استفاده از شمشیر مانند یک سامورایی، قادر به بلاک کردن حملات دشمنان خواهد بود. نقطه عطف حملات تایتانها بی شک قدرت نهایی آنها است که با مبارزه متوالی و از بین بردن دشمنان فعال میشود. خوشبختانه ریسپاون به خوبی توانسته حس واقعی استفاده از این قدرت را به بازیکنان القا کند.
سرعت، چابکی و کمی هم زیرکی برای پرش به میانه بلبشوی مبارزات پایلوتها و تایتانها لازم است تا بتوانید در جدول برترینها خودنمایی کنید. سرعت بالا و هیجان بخش چندنفره آنقدری است که بازی تایتانفال ۲ را به یک بازی عالی آنلاین تبدیل کند.
ریسپاون اینترنتیمنت باری دیگر با انتشار تایتانفال ۲ نشان داد که میداند، دقیقا قصد ارائه چه محصولی را به طرفداران سبک شوتر سرعتی دارد. با وعده ارائه محتوای کاملا رایگان، Titnfall 2 میتواند تا مدتها بازیکنان و تایتانهای آنها را به جان یکدیگر انداخته و حس واقعی یک نبرد بی پایان میانِ دو ارتش آینده را به تصویر بکشد. تصویری که هرچند در یک بازی ویدیویی سرگرمکننده است اما خبر از آیندهای پر فراز و نشیب میدهد. با وجود انتشار محصولاتی فوقالعاده نظیر Doom ،Overwatch و اخیرا دو بازی Battlefield 1 و Call of Duty: Infinite Warfare میتوانیم نسل هشتم را بهشت بازیکنان علاقمند به سبک اول شخص تیراندازی بنامیم. علیرغم وجود بازیهایی بزرگ باید گفت که تایتانفال ۲ چیزی از سایر بازیهای محبوب این سبک کم نداشته و در حقیقت شاید در سطحی بالاتر از بعضی از این بازیها قرار گرفته باشد. اگر ریسپاون به پشتیبانی کامل از این بازی ادامه بدهد، مجموعه تایتانفال میتواند تا به رشد خود به عنوان یک مجموعه قدرتمند ادامه دهد.