جایگاه تبلیغات

بازگشت جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با ۱۰ میلیارد تومان جایزه

  • ۱۴۰۲-۰۶-۲۹
  • ۶ بازدید
بازگشت جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با ۱۰ میلیارد تومان جایزه

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر بعد از یک وقفه ۵ ساله امسال برگزار می‌شود. طبق اعلام بنیاد این جشنواره جایزه سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی خواهد داشت.

مراسم قبلی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر در سال ۹۷ برگزار شد. طی چهار سال اخیر با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و موارد دیگر شاهد برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای نبودیم. امروز بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست خبری از برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای خبر داد که از اوایل پاییز شروع می‌شود و دی ماه ۱۴۰۲ مراسم اختتامیه خواهد بود.

محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر جشنواره بازی‌های رایانه در نشست خبری در مورد اهمیت این رویداد صحبت کرد. وی گفت: «سالی بیش از ۱۰۰ بازی موبایل و بازی‌های کامپیوتری قوی داریم که توسط بخش خصوصی تولید و منتشر می‌شود. تعدادی از این بازی‌های در بازارهای بین‌المللی هم راه پیدا می‌کنند.» وی افزود که برخی از این بازی‌ها در داخل و خارج کشور مخاطبان چند میلیونی پیدا می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه افزود که در سفرهای استانی با استعدادهای مختلفی در حوزه بازی‌سازی دیدار کرده‌اند. این بازیسازها علاقه‌ داشتند که با ناشران قوی‌ای که در تهران حضور دارند همکاری کنند و با آن‌ها ارتباط بگیرند. ولی باتوجه‌به اینکه رویدادی برای ارتباط گیری با ناشران بزرگ نبوده موفق نشده‌اند که پروژه‌های خودشان را به نمایش بگذارند. در همین راستا مسئولان تصمیم گرفتند که جشنواره بازی‌های رایانه‌ای امسال را برای بازیسازان علاقه‌مند ترتیب دهند تا بتوانند بازیسازها در آن شرکت کنند.

محمدامین حاجی هاشمی در ادامه گفت بازی‌های کامپیوتری ظرفیت عظیمی در فرهنگ‌سازی دارند. امروز علاوه‌بر کودکان و نوجوانان شاهد این هستیم که بازی به‌عنوان یک رسانه بین جوانان و بزرگسالان هم استفاده می‌شود. طبق آمار، در کشور بیش از ۳۴ میلیون نفر گیمر داریم که به‌طور میانگین روزانه ۹۵ دقیقه به تجربه بازی‌های ویدیویی می‌پردازند. متوسط سنی گیمرها در کشور ۲۳ سال ثبت شده است. براساس همین آمار می‌توان متوجه شد که ویدیوگیم به‌عنوان یک رسانه به چه اندازه در کشور می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد. طبق بررسی‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم‌اکنون حدود ۵۰ بازی بالای یک میلیون نصب در فروشگاه‌های داخلی وجود دارد که شرکت خصوصی داخلی آن‌ها را تولید کرده‌اند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دو جنبه علمی و تجاری رویدادهایی را در نظر دارد. «جشنواره بازی‌های جدی» امسال برگزار می‌شود و به جنبه‌های علمی و فناورانه و دانشگاهی این حوزه می‌پردازد. از آن طرف بازی‌هایی وجود که به جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و… می‌پردازند. جشنواره بازی‌های رایانه‌ای ۱۴۰۲ قصد دارد به‌نوعی نمایش توانمندی بازیسازهای کشور خواهد بود. وی از این جشنواره به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد ویدیوگیم کشور یاد کرد. جشنواره بازی‌های رایانه‌ای ۱۴۰۲ با رویکرد جدیدی برگزار می‌شود و علاوه‌بر جوایز دستاوردهای فرهنگی و هنری، جوایز سرمایه‌گذاری هم خواهد داشت.

جشنواره بازی های رایانه و بنیاد ملی بازی های رایانه ای

ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری به‌عنوان حامی و همکار این جشنواره خواهد بود. مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی در مورد جزئیات این رویداد صحبت کرد. یکی از مسائل مهمی که به آن اشاره شد بحث زیرساخت مالی اکوسیستم است. مسئولان در نظر دارند که این اکوسیستم حوزه بازی‌های کامپیوتری را به‌صورت مستقل پیش ببرند. وی افزود: «ولی این استقلال، مقدمه‌ای احتیاج دارد و آن هم توسعه اولیه زیرساخت‌های مالی این زیستبوم است که متاسفانه این موضوع یکی از مسائل جدی است که باعث شده رشد و پیشرفت این اکوسیستم متوقف شود. برخی از کسب و کارها در مرحله اول شکل می‌گیرند. برای رشد و شتاب گرفتن نیاز به منابع جدی‌تر دارند که عموما در اختیار بانک‌ها قرار دارند.»

حسنلو در ادامه افزود: «ما در حال تقویت یک اکوسیستم و زیست‌بوم هستیم. کارکرد اصلی این جشنواره این است که شبکه موجود در اکوسیستم را به یک اجتماع تبدیل کند.» برای شروع این کار، منابع اولیه برای شتاب‌دهی و رشد بازیسازهای داخلی در نظر گرفته شده است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد جایزه سرمایه‌گذاری این جشنواره صحبت کرد و گفت در مرحله اول ۱۰ میلیارد تومان برای آن اختصاص پیدا کرده است. بازیساز‌های که بتوانند امتیاز‌های لازم را داشته باشند می‌توانند از این بودجه بهره‌مند شوند.

مسئولان گفتند در نظر دارند بازیسازها همانند سایر اقشار رسانه‌ای و هنرمندان جزو آن صندوقی باشند که از بیمه تکمیلی و سایر مزایا بهره‌مند شوند.در ادامه از جنبه‌های مثبت رقابت بین بازیسازها در این جشنواره صحبت شد. به‌گفته مسئولان این موضوع می‌تواند انگیزه‌ی بیشتری برای بازیسازها ایجاد کند.

جشنوار بازی‌های رایانه‌ای ۱۴۰۲ در بخش‌های رقابتی به چند بخش جایزه تقدیم می‌کند. بخش‌های رقابتی به بهترین دستاورد در رشته‌های «بهترین بازی سال، بهترین دستاورد فنی، طراحی بازی، هنری، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی» خلاصه می‌شود. از طرفی دیگر در بخش بهترین بازی در ژانر (سبک)های مختلف می‌توان به سبک اکشن، ماجرایی، استراتژی و شبیه‌سازی، ماجرایی اکشن، سکوبازی (پلتفرمینگ)، ورزشی، تفننی، مسابقه‌ای، پازل، دفاع از قلعه،‌ تیراندازی، کلمه‌ای و اطلاعات عمومی اشاره کرد.

بازیساز‌های کشور از ۱۷ مهر تا ۲۲ آبان‌ ماه فرصت دارند که آثار خود را برای جشنواره بازی‌های رایانه‌ای ارسال کنند تا در رقابت‌ها شرکت کنند. زمان اجرای مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان هم دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شد. البته مسئولان از احتمال تمدید تاریخ هم خبر دادند که درمورد آن به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بازیسازها برای ثبت‌نام و اطلاع از جزئیات این جشنواره می‌توانند به وب‌سایت Fajrgamefestival.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۰۲۱۵۸۱۲۹ تماس بگیرند.

نظر خودتان را با مجله اینترنتی بازی نیوز به اشتراک بگذارید

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات