جایگاه تبلیغات

بررسی بازی Fights in Tight Spaces

  • ۱۴۰۰-۱۰-۰۸
  • ۸ بازدید
بررسی بازی fights in tight spaces

بازی Fights in Tight Spaces با برجسته کردن جنبه‌ی «حل مسئله» در سناریوهای مبارزه‌ای، شکلی خاص از تجربه و لذت از آثار اکشن/رزمی را تقدیم گیمرها می‌کند. همراه بررسی مجله اینترنتی بازی نیوز باشید.

بازی Fights in Tight Spaces ساخته‌ی جدید تیم Ground Shatter است. یک استودیوی مستقل که طی سالیان اخیر آثار پرتعدادی را تولید کرد است. بازی Fights in Tight Spaces اما نه‌تنها اثر برجسته و متفاوت آن‌ها، بلکه یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های اخیر به‌شمار می‌رود. این اثر با ترکیب کردن سبک‌های مختلف از بازی‌های اکشن/نوبتی، با نگرشی کاملا جدید سراغ خلق سناریوهای اکشن می‌رود. اثری که هم‌زمان یک بازی اکشن/نوبتی است و از مکانیزم‌های آثار «کارتی» و «روگ‌لایک» نیز در بنا کردن اسکلت گیم‌پلی خود بهره می‌برد. آیا این ترکیب در بازی جواب داده است؟ همراه زومجی باشید که در بررسی بازی، این پرسش را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت.

داستان در بازی Fights in Tight Spaces آنقدرها پررنگ نیست و تنها یک بهانه ایجاد می‌کند تا بازیکن وارد نقشه‌ها و اتاق‌های رنگ‌پریده‌ی بازی شود تا آن‌ها را با خون دشمنان رنگ‌آمیزی کند! در این بازی گیمر در نقش یک کاراکتر بی‌نام و نشان با اسم «مامور ۱۱» کنترل را در دست گرفته و مراحل را می‌برد. قصه از این قرار است که Agent 11 باید در مراحلی به‌خصوص و طولانی، به‌اقصی‌نقاط جهان سفر کرده و دار و دسته‌های مختلف از خلافکاران خرده‌پا گرفته تا نینجاها و اعضای یاکوزا را لت‌وپار کند. داستان بازی یک بهانه‌ی ساده برای پرتاب شدن گیمر در جهان اثر است و نقش خود را هم به‌خوبی ایفا می‌کند. باقی مولفه‌های بازی نیز آنقدر خوب درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که مخاطب از تجربه‌ی بازی هرگز احساس خستگی نکند.

همان‌طور که می‌دانید گیم‌پلی بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مشخصه‌ی این بازی است. Fights in Tight Spaces یک بازی اکشن/نوبتی با مکانیزم‌های کارتی و روگ‌لایک است که با ترکیب کردن مشخصه‌هایی به‌خصوص از هرکدام از این سبک‌ها، ترکیبی واقعا سرگرم‌کننده و جذاب از یک تجربه‌ی اکشن/تاکتیکی را در دسترس بازیکن قرار می‌دهد. اگر بخواهیم گیم‌پلی بازی را با یک مقیاس کلی نگاه کنیم، نبردهای بازی در راندهای مختلف انجام می‌شود. مثل تمام بازی‌های اکشنِ نوبتی. در هر راند ۶ کارت مختلف در دسترس بازیکن قرار می‌گیرد. این کارت‌ها هر یک توانایی انجام حرکتی خاص را برای مخاطب ممکن می‌کنند. حالا این بسته‌به نبوغ بازیکن است تا با استفاده از این ۶ کارت، بیشترین آسیب ممکن را به‌نیروهای دشمن وارد کرده و در راند بعد منتظر حرکت رقیبان خود باشد. سپس دوباره نوبت گیمر می‌رسد و این چرخه آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا تمامی نیروهای مقابل گیمر از پای دربیایند.

در تجربه‌ی Fights in Tight Places اما دست گیمر آنقدرها هم باز نیست چرا که در هر راند، استفاده از هر کارت به‌قیمت خرج کردن یک امتیاز مومنتوم (Momentum) انجام شدنی است. در نتیجه و در زمان تمام شدن هر ۳ مومنتومی که در دست دارید، حتی اگر چند کارت دیگر هم در چنته داشته باشید دیگر مجبورید تا راند را به‌پایان برسانید. این محدودیت باعث می‌شود تا گیمر در هر راند، حداکثر خلاقیت خود را به‌کار گیرد تا بتواند با بهترین نتیجه‌ی ممکن وارد راند بعدی شود. خوشبختانه بازی یک گزینه هم برای تکرار راند در نظر گرفته تا اگر برنامه‌های بازیکن خوب جلو نرفت، دوباره راند تکرار شده و بازیکن سراغ یک راه دیگر برود. البته که در تمام طول مرحله بازیکن فقط سه بار می‌تواند راندهای مبارزه را تکرار کند. خوشبختانه بازی در زمینه‌ی طراحی مراحل بسیار حساب‌شده و خوب عمل کرده است.

استفاده از حداقل حرکت ممکن و گرفتن بیشترین نتیجه، اوج لذت Fights in Tight Places را برایتان رقم می‌زند. مخصوصا زمانی‌که از خود دشمنان برای آسیب به‌خودشان بهره بگیرید. خوشبختانه دشمنان در بازی آنقدر تنوع خوبی دارند که نه‌تنها روند بازی خسته‌کننده نمی‌شود، نه‌تنها از چالش‌های اثر کم نمی‌شود، بلکه راه‌ حل‌های پرتعدادی برای حل هر یک از این پازل‌های مبارزه‌-محور بر سر راه گیمر قرار می‌گیرد. برخی از دشمنان در مبارزات نزدیک مهارت دارند و برخی هم با استفاده از سلاح‌های گرم و از راه دور سراغتان می‌آیند. اینکه از دشمنان تفنگ‌به‌دست برای نابودی دشمنان رزمی‌کار استفاده کنید یا سایر راه‌حل‌های مختلف، کاملا به‌‌خلاقیت شما بستگی دارد. همین موضوع یکی از بهترین ویژگی‌های اثر است که ضمن نمایش طراحی بسیار خوب و سیال مراحل، ارزش تکرار بالای Fights in Tight Spaces را گوشزد می‌کند.

مراحل بازی از نقشه‌هایی نسبتا بزرگ شکل گرفته است. نقشه‌هایی تشکیل‌شده از ایستگاه‌های مختلف که برخی از آن‌ها برای ارتقاء سلامت/مهارت Agent 11 هستند و باقی اتاق‌ها نیز برای برپایی مبارزات در دسترس شما قرار می‌گیرند. گیمر می‌تواند مسیر دلخواه رسیدن به‌هدفش را انتخاب کند. مسیرهای پرخطر پاداش بیشتر دارند اما اگر گیمر با سلامتی کمتری از این ایستگاه‌ها جان سالم به‌در ببرد، ممکن است در اتاق‌های بعدی به‌دردسر بیفتد. اینجا است که ساختار روگ‌لایک بازی خودش را نشان می‌دهد. البته بازی بیشتر حال‌وهوای روگ‌لایت دارد (باتوجه‌به‌سیستم ذخیره شدن بازی در هر ایستگاه) اما کاملا مشخص است که ساختار آثار روگ‌لایک/روگ‌لایت کاملا منبع الگوی تیم تولید اثر بوده است. تنها ایراد بازی همین‌جا خودش را نمایان می‌کند.

مشکل اینجا است که تعادل مناسبی مابین سیستم پاداش و نحوه‌ی کارکرد مکانیزم‌های اقتصاد-محور (خرید مهارت/خرید آیتم‌های سلامتی) وجود ندارد. در هر اتاق و هر راند از مبارزات برای گیمر یک سری وظیفه‌ی جانبی درنظر گرفته می‌شود که انجامشان پاداش مناسبی را در اختیار او قرار می‌دهد. وظایفی مثل ضربه‌فنی کردن تمامی حریفان حاضر در اتاق طی سه یا چهار حرکت! چیزی که تقریبا غیرممکن است. همین قضیه اما به‌کمبود منابع مالی بازیکن و ناتوانی او در بهره‌گیری از مکانیزم‌های پیشرفت در بازی (ارتقاء/احیا) ختم می‌شود که یک ایراد به‌حساب می‌آید؛ چرا که این موضوع با پایین آوردن سرعت گیمر در ارتقاء مهارت‌هایش، او را بدون هیچ دلیل موجهی به‌زحمت مضاعف می‌اندازد. این مشکل کنار یک سری باگِ گاه‌وبی‌گاه در ایجاد تعادل مابین کارت‌هایی که طی یک راند در دسترس شما قرار می‌گیرند، تنها مشکلات بازی هستند.

بازی از نظر صوتی و بصری نیز بسیار عالی است. جلوه‌های صوتی کاملا رضایت‌بخش هستند و آن حس رد و بدل شدن مشت‌ها و برخورد ضربات را همراه‌با چاشنی‌های مختلف به‌گیمر منتقل می‌کند. کنار این مورد، آهنگسازی بسیار خوب بازی نیز وجود دارد که تنوع روال مراحل را بالا برده و در فضاسازی بسیار موفق است. تصویرسازی کاملا مینیمال یکی دیگر از مولفه‌های برجسته‌ی اثر است. جلوه‌های تصویری بازی در عین سادگی، بسیار زیبا و خاص هستند. البته که پیش‌تر هم این نوع از تصویرسازی‌ها را در سایر بازی‌ها دیده بودیم. در Fights in Tight Places نیز این نوع از تصویرسازی مینیمال و زیبا، بسیار دلنشین و در نوع خود چشم‌نواز از اب درآمده است. مخصوصا زمانی‌که بازی طی یک سری نمای کاملا سینمایی، سیاه و کبود شدن دشمنان به‌دست شما را به‌تصویر می‌کشد!

در پایان باید گفت که بازی Fights in Tight Places یک اثر ۲۵ دلاری واقعا باکیفیت است. یک اکشنِ تاکتیکی سرگرم‌کننده که با ترکیب مولفه‌هایی خاص از آثار کارتی و روگ‌لایک، به‌آفرینش تجربه‌ای متفاوت و دلنشین از بازی‌های Beat em up دست زده است. تبدیل شدن هر راند از مبارزات به‌پازل‌هایی که حل آن‌ها خلاقیت و ذکاوت گیمر را طلب می‌کند، مهم‌ترین مشخصه‌ی این بازی است. پازل‌هایی که احساس موفقیت در آن‌ها را با هیچ حسی در دنیا نمی‌خواهید عوض کنید! البته که مشکلاتی مثل بهینه‌ نبودن مکانیزم‌های پاداش/پیشرفت و بهم خوردن گاه‌وبی‌گاه تعادل در کارت‌ها گریبان بازی را گرفته‌اند اما از طرفداران بازی‌های اکشن/تاکتیکی هستید، مطمئن باشید که Fights in Tight Places خودِ جنس است!

 

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات