جایگاه تبلیغات

نشست بازیستا؛ بازی و بازی‌نامه‌نویسی راه‌حل مشکلات اجتماعی جامعه امروز

  • ۱۴۰۲-۰۸-۲۱
  • ۱ بازدید
نشست بازیستا؛ بازی و بازی‌نامه‌نویسی راه‌حل مشکلات اجتماعی جامعه امروز

در جریان نشست خبری رویداد ملی بازی نامه‌نویسی (بازیستا)، مطرح شد که بازی‌های ویدیویی نقش پررنگی در راه‌حل مشکلات اجتماعی جوامع امروزی دارند.

نشست خبری رویداد ملی بازی نامه‌نویسی (بازیستا) دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ در سالن طاهره صفار زاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. در این رویداد، «محمدرضا امامقلی» رئیس حوزه هنری استان قزوین و دبیرِ رویداد ملی بازیستا، «مسعود حسنلو» دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و «مسعود مهراد» مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان و خبرنگاران رسانه‌های جمعی حضور داشتند.

مسعود مهراد بازیستا

در جریان این رویداد مسعود مهراد، از اهمیت قصه در بازی‌ها و برنامه‌های بازیستا برای آن گفت:

«سعی داریم بر روی یکسری محصولات فرهنگی جریان‌سازی کنیم. یکی از این محصولات، بازی‌نامه‌نویسی بازیستاست، که مختص نوجوانان برگزار می‌شود. ساس بازی‌نامه، گفتن قصه است. قصه‌ای که براساس یکسری مفاهیم بازی‌سازی نوشته شده است. ما می‌خواهیم از طریق کنشگری مخاطب، «بازی‌نامه‌نویسی» را به «بازی‌سازی» تبدیل کنیم. امروز دنیای روایت‌هاست و نوجوان امروز، نیاز به روایت‌هایی از جنس خودش دارد. بازی نامه برای توسعه، نیاز به قصه دارد و قصه برای روایت و شکل گیری، نیاز به معرف و شناخت نسبت به آن موضوع، واقعیت و شخصیت دارد.

به زودی «باشگاه بازیستا» را راه اندازی می‌کنیم و در ادامه، طرح‌های برگزیده رویداد بازیستا، وارد «باشگاه بازیستا» می‌شوند و اعضا تبدیل به هسته‌هایی می‌شوند که در تولید بازی وارد میدان خواهند شد. قرار نیست اعضایی که در رویداد بازیستا حضور پیدا می‌کنند، به حال خودشان رها شوند و این استمرار با دبیرخانه برقرارخواهد بود.»

مسعود حسنلو بازیستا

در ادامه مسعود حسنلو از نقش بازی و بازی‌نامه‌نویسی در حل مشکلات اجتماعی صحبت کرد:

«ما با جامعه پیچیده‌ای مواجه هستیم و تنها دانشی که توان پاسخگویی به این پیچیدگی را دارد، دانش طراحی بازی است. الان در حوزه سیاست‌گذاری در کسب‌وکارها به بازی توجه شده است. جامعه‌ای که مخاطبانش با بازی رشد می‌کند؛ با فرآیندهای بازی می‌توان آن را مدیریت کرد. طراحی بازی به عنوان الگوی سیاست‌گذاری مطرح است. نیمی از جمعیت ما روزانه با مفهوم بازی درگیر هستند. امروزه آموزش‌ها، هویت‌یابی و کسب و کارها از طریق بازی انجام می‌شود. بازیستا دست روی نقطه درستی گذاشته است. ما می‌توانیم به آینده‌ای امیدوار باشیم که نوجوانان ما با بازیستا، آینده روشن‌تر، بهتر و کارآمدتری را برای کشور رقم بزنند. کشف و پرورش این رویداد برعهده حوزه هنری انقلاب اسلامی است.

شاید سینما یک اثر خانوادگی باشد اما تعاملی در آن صورت نمی‌گیرد ولی بازی‌های محیطی و اتاق‌های فرار بستری است که خانواده‌ها به آن احتیاج دارند. همچنین بازی نامه‌نویسی بستری است که باید تبدیل به کسب و کارهای پایدار شوند و تا زمانی که این الگوها تبدیل به کسب و کارهای پایدار نشوند، تأثیری در این حوزه نخواهند داشت و این نکته‌ای است که ما علاقه مندیم آن را به صورت جدی پیگیری کنیم. اینها محور اصلی رویداد است. برای حل مسائل اجتماعی در جامعه نیازمند فناوری‌های نرم هستیم. مسائلی چون محیط زیست، از بین رفتن گنجینه زبان فارسی، هویت ملی، مسائل مختلف اجتماعی را می‌توان با استفاده از فناوری‌های نرم و ابزارهایی که سبب تغییرات اجتماعی می‌شوند، حل کرد.»

محمدرضا امامقلی بازیستا

در رابطه با جزییات رویداد مذکور، محمدرضا امامقلی هم توضیحاتی ارائه کرد:

به دلیل وجود تعامل و فضای اجتماعی‌ای که بازی ایجاد می‌کند، وجه تربیتی بالایی دارد. امروزه بازی از پرتراکنش‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و کشور ما است. ما در حال تجربه اندوزی در این حوزه هستیم و سعی داریم بازی را به عنوان یک تجربه جدید گردشگری معرفی کنیم. اگر جایگاه و اهمیت بازی در میان سیاست گذاران و مسئولان این حوزه مشخص شود، می‌شود به آینده این حوزه امیدوار باشیم. در این رویداد، نوجوان‌ها قرار است نسبت به مفاهیم دینی، ملی و هویتی و همچنین محصولات رسانه‌ای و فرهنگی کنشگری داشته باشند. به همین خاطر موضوعات رویداد طوری انتخاب شده‌اند که بتوانند این هدف را پوشش دهند. ایران من، قهرمان من، آیین من و بخش‌های ویژه از جمله عرصه‌های مهم این رویداد است.

بازیستا در بخش ایران شامل موضوعاتی همچون تاریخ انقلاب، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اماکن تاریخی، بخش قهرمان من شامل موضوعاتی همچون اساطیر شاهنامه، دانشمندان و اندیشمندان، قهرمانان ملی، شهدا و فرماندهان، بخش آئین من شامل موضوعاتی همچون غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور و بخش ویژه شامل موضوعاتی همچون پیشرفت و هیستوری (در بخش هیستوری بیش از ۶۰۰ هزار دانش آموز شرکت کرده‌اند) است.»

با اعلام امامقلی، قرار است رویداد بازیستا شامل سه شاخه باشد که به شرح زیر هستند:

  • بازی رومیزی: دسته‌ای از بازی‌ها که می‌تواند شامل صفحه بازی، مهره ها، کارت ها، تاس و… باشند و عموما به صورت گروهی و در جمع‌های دوستانه و خانوادگی بازی می‌شود و تعامل افراد با بازی و بین افراد، از طریق همین ابزارها انجام می‌شود.
  • بازی محیطی: دسته‌ای از بازی‌ها که در یک محیط نسبتا وسیع و گسترده بازی می‌شود. تعامل افراد با بازی از طریق معماها، چالش ها، پیدا کردن وسایل و… در محیط بازی انجام می‌شود.
  • اتاق فرار: یک نمونه خاص و ویژه از بازی‌های محیطی که محیط بازی آن، به یک یا چند اتاق محدود می‌شود. مانند بازی محیطی، افراد باید ماموریت اتاق را در زمان مشخص شده انجام دهند و از طریق وسایل، معماها، راهنمایی‌ها و چالش‌ها به بازی بپردازند.

رونمایی از پوستر رویداد بازیستا

این رویداد از ۱۶ آبان ماه شروع شده و تا پایان دی ماه ادامه دارد. علاقه مندان برای ثبت نام به سایت www. baazista. ir مراجعه کنند. همچنین در ماه‌های آذر و دی رویدادهای استانی در مراکز استان‌هایی چون تهران، گیلان، قزوین، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و یزد برگزار می‌شود. قرار است بهمن ماه مراسم اختتامیه این رویداد برگزار شود.

۲۰ عنوان جایزه در این رویداد در نظر گرفته شده است که سه جایزه اول آن به این صورت است که به سه نفر اول در هر بخش ۲۰ میلیون تومان اهدا می‌شود، جزئیات ۱۷ عنوان جایزه دیگر اطلاع‌رسانی می‌شود.

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

محل تبلیغات اختصاصی

محل تبلیغات اختصاصی

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات

جایگاه تبلیغات